EduForum EduForum - forum maturzystów i licealistów
Liceum, matura, studia ? - edu forum Twaina

Witamy na forum edukacyjnym Marka Twaina - pomocna dłoń w świecie nauki

Liceum, matura, studia? - dyskusje, pytania, porady.


Dołącz do grona edu forum - Zapraszamy!   Nie masz konta? -> Rejestracja

  Najczęściej szukane zagadnienia na forum:

              arkusze maturalne  Arkusze maturalne - Maj 2010

              Matura forum  Matura

              Student forum  Studia

              Matura forum  Poradnik maturzysty



MATURA PISEMNA OD 2015 ROKU- POZIOM PODSTAWOWY

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Język polski
Autor Wiadomość
Snoopy
Moderator
Moderator


Dołączył: 24 Wrz 2010
Posty: 1416
Skąd: woj. lubuskie

PostWysłany: Pon Wrz 09, 2013 9:34 pm    Temat postu: MATURA PISEMNA OD 2015 ROKU- POZIOM PODSTAWOWY Odpowiedz z cytatem

Podczas egzaminu zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny, który składa się z dwóch części:
a) testu sprawdzającego umiejętność wykonywania na tekście nieliterackim operacji dowodzących jego rozumienia na różnych poziomach,
b) części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (wypracowania).

Na rozwiązanie zadań z arkusza zdający ma 170 minut i sam decyduje o rozłożeniu w czasie pracy nad testem oraz wypracowaniem.

Delikatnie zmiany w teście:
Część testowa arkusza egzaminacyjnego składa się z dwóch zestawów, z których każdy obejmuje:
a) tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów (do tej pory było 1000 słów); będą to teksty: popularnonaukowe, publicystyczne lub polityczne (to nowość!)
b) wiązkę 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi.

Zdający rozwiązuje zadania w obu zestawach.
Łącznie w obu zestawach składających się na test znajdzie się 10–13 zadań zróżnicowanych pod względem formy oraz sprawdzających różne kompetencje.

Część II: zawiera dwa tematy wypracowania do wyboru: jeden wymagający napisania rozprawki, drugi – interpretacji tekstu poetyckiego. Zdający realizuje jeden, wybrany przez siebie temat.

ROZPRAWKA:
Zadanie składa się z polecenia i tekstu epickiego lub dramatycznego.
Rozprawka na poziomie podstawowym jest formą wypowiedzi pisemnej na podany temat, która wymaga od zdającego:
– zrozumienia załączonego do polecenia tekstu literackiego (epickiego lub dramatycznego);
– sformułowania własnego stanowiska (tezy lub hipotezy) wobec problemu postawionego w poleceniu i odnoszącego się do zamieszczonego w arkuszu tekstu literackiego;
– rzeczowego uzasadnienia swojego stanowiska;
– odwołania się do załączonego tekstu oraz do wybranego tekstu/wybranych tekstów kultury. W przypadku, jeśli dany tekst literacki jest fragmentem lektury oznaczonej w podstawie jako obowiązkowa, uczeń powinien także odwołać się do całości utworu. Szczegółowe wskazówki dotyczące liczby tekstów i sposobu odwołania się do nich znajdują się w poleceniu;
- napisania wypowiedzi, którą powinien cechować widoczny zamysł kompozycyjny, wyrażający się w funkcjonalnej segmentacji i uporządkowaniu tekstu stosownie do wskazanego gatunku wypowiedzi.
Wypracowanie nie może liczyć mniej niż 250 słów (czyli tak, jak do tej pory)

Przykład tematu:
Czy szczególne okoliczności mogą usprawiedliwić postępowanie sprzeczne
z podstawowymi zasadami etyki? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

Tu został dołączony fragment Innego świata G.H. Grudzińskiego.

INTERPRETACJA TEKSTU POETYCKIEGO:
Zadanie składa się z polecenia i utworu poetyckiego lub jego fragmentu.
Praca interpretacyjna powinna polegać na przedstawieniu propozycji odczytania utworu poetyckiego, czyli zaprezentowaniu zrozumianych przez zdającego sensów tekstu. Zadaniem zdającego jest uzasadnienie postawionej tezy/hipotezy interpretacyjnej za pomocą
argumentów pozwalających na jej uprawomocnienie. Uzasadnienie powinno znajdować potwierdzenie nie tylko w tekście, ale także w kontekstach (np. biograficznym, historycznoliterackim, filozoficznym, kulturowym).
Część argumentacyjna powinna zawierać ustalenia analityczne dotyczące na przykład:
– elementów dostrzeżonej w utworze sytuacji komunikacyjnej;
– kompozycji tekstu oraz jej funkcji;
– cech stylu wypowiedzi i użytych w niej środków językowych (zwłaszcza artystycznych)
oraz ich funkcji;
– dosłownych i niedosłownych znaczeń poszczególnych elementów utworu (w tym jego
tytułu), zwłaszcza metaforycznych, alegorycznych i symbolicznych;
– przynależności gatunkowej tekstu;
– kreacji świata przedstawionego (w tym funkcji motywów literackich występujących
w przeczytanym tekście).
Praca interpretacyjna winna zawierać wyprowadzone z tych ustaleń wnioski służące osiągnięciu głównego celu pracy, czyli zaprezentowaniu odczytania dzieła.
Zdający może zbudować wypowiedź w rozmaity sposób: w porządku linearnym prowadzącym od poszczególnych ustaleń analitycznych do wniosków natury ogólnej;
w porządku linearnym prowadzącym od postawienia tezy/hipotezy poprzez prezentację argumentów w postaci ustaleń szczegółowych, po sformułowanie wniosku; w porządku nielinearnym – zgodnie z pojawiającymi się skojarzeniami, rozszerzającymi krąg ustaleń
lub je zawężającymi i pogłębiającymi.
Interpretacja tekstu poetyckiego winna przybrać formę dłuższej wypowiedzi argumentacyjnej.
Wypracowanie nie może liczyć mniej niż 250 słów.

Przykład tematu:
Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów

Tu dołączony został wiersz Wisławy Szymborskiej "Pisanie życiorysu".

_________________________________________________________
PODSUMOWUJĄC:
Zupełnie zmienia się formuła egzaminu ustnego. Trzeba będzie wykazać się umiejętnością interpretacji różńych tekstów kultury oraz znajomością innych dzieł podejmujących różnorodną tematykę.
Zagadnienia na egzamin ustny przygotowuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, więc nie istnieje możliwość przygotowania się z określonych zagadnień.
Matura pisemna - niby ta sama, a jednak inna. Pojawia się możliwość zetknięcia z tekstami politycznymi, które jak do tej pory nie gościły w arkuszach maturanych. Koniec z ocenianiem "pod klucz"! Prace pisemne przyjmują inny charakter - rozprawka i analiza tekstu poetyckiego, przy czym w drugim przypadku nie będzie już podanej w temacie wskazówki interpretacyjnej.

CHYBA BĘDZIE TRUDNIEJ.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
grevan



Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 1

PostWysłany: Wto Kwi 07, 2015 9:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Prościzna ;d
_________________
http://www.holendersko.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
mw22



Dołączył: 08 Kwi 2015
Posty: 1

PostWysłany: Sro Kwi 08, 2015 8:51 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę że będzie trudniej niż dotychczas
_________________
http://odszkodowania-competo.pl/
odszkodowania
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
rysiukowalski



Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 16

PostWysłany: Pią Kwi 10, 2015 9:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pierwszy rok na pewno potraktują ulgowo:)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gonzo01



Dołączył: 23 Kwi 2015
Posty: 3
Skąd: Ciechocinek

PostWysłany: Wto Kwi 28, 2015 7:54 pm    Temat postu: :) Odpowiedz z cytatem

hahahahahahahahahahahaha
_________________
Wierzę, że przedmioty przynoszą szczęście
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ToJa



Dołączył: 31 Mar 2015
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sro Wrz 09, 2015 9:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję! Właśnie mamy w tym roku maturzystę w domu, język polski jest ważnym punktem programu, na szczęście w zakresie podstawowym. Widzę w stosunku do swoich lat w szkole, że proste polecenia i zadania, nabierają skomplikowanych nazw typu "Wiązka zadań". Po co takie neologizmy, mowa-trawa? Czy nie można uniknąć pseudonaukowego żargonu nawet w szkole średniej?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wera43



Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 4
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Paź 07, 2015 3:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przecież to jest śmiech na sali moi drodzy...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Larqi



Dołączył: 24 Sie 2016
Posty: 5

PostWysłany: Sro Sie 24, 2016 12:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Noo to nieźle..
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
basia232q



Dołączył: 27 Lis 2016
Posty: 5

PostWysłany: Nie Lis 27, 2016 8:47 am    Temat postu: matura Odpowiedz z cytatem

na pewno w tym roku będzie trudniejsze niz po tamte lata
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
bożena15



Dołączył: 29 Lis 2016
Posty: 5

PostWysłany: Wto Lis 29, 2016 9:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

trudniejsza na pewno
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
bożena987



Dołączył: 05 Gru 2016
Posty: 5

PostWysłany: Pon Gru 05, 2016 8:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

była trudna a będą jeszcze trudniejsze
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Język polski Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Licea zaoczne | Katalog stron | Forum Edukacyjne | ViPcenter.pl | Arkusze maturalne
Odżywki, suplementy dla mózgu | Katalog Ciekawych Stron | Home.pl